loading...
نهالستان دکتر قاسمی
sajad بازدید : 58 جمعه 27 تیر 1399 نظرات (0)

نهال گردو دیرگل ده

نهال گردو دیرگل ده پایدار در مقابل سرما زدگی

شرایط آب و هوایی سرد همیشه یکی از مشکلات باغبانی در راه پرورش نهال ها به ویژه ارقام مختلف نهال گردو می باشد. زیرا سرمای شدید در ابتدای فصل بهار همیشه خسارات جبران ناپذیری را برای باغداران به همراه داشته است. اما در سالهای اخیر با تولید انواع نهال گردو دیرگل ده این مشکل مرتفع شده است. به گونه ای که نهال گردو دیرگل ده پس از سپری شدن سرمای اول بهار یعنی در اواخر فروردین و یا اوایل اردیبهشت شروع به گلدهی می کند. بنابراین گل ها که بعدها تبدیل به ثمر می شوند. از سرمازدگی اول بهار در امان هستند. نهال گردو دیرگل ده دارای ارقام متفاوتی همچون: پا کوتاه، چندلر، فرنور و… می باشد. از جمله مشخصات نهال گردو در این ارقام علاوه بر دیرگل بودن مقاومت در مقابل سرما می باشد. همچنین میزان باردهی گردو در این ارقام مناسب است و به سه یا چهار گردوی با کیفیت در هر بند می رسد. جالب است بدانید، که طعم خوب و اندازه بازار پسند گردوها جزو اصلی ترین مشخصات گردو در این ارقام محسوب می شود. ارتفاع نهال گردو در این ارقام شصت الی صد و بیست سانتیمتر می باشد. ولی پس از رشد و بالغ شدن نهال ارتفاع درخت گردو به حدود سه الی چهار متر خواهد رسید.

نهال گردو دیرگل ده نحوه ی کاشت و داشت آن

نحوه ی کاشت و داشت نهال گردو بر اساس آب و هوای منطقه، جنس خاک و میزان حاصلخیزی خاک، نوع نهال و… انجام می گیرد. اما آنچه که در نحوه ی کاشت و داشت درخت گردو بیش از هرچیز دیگر باید مورد توجه قرار گیرد. رعایت فواصل مناسب بین نهال ها می باشد. به عنوان نمونه؛ فواصل کاشت نهال گردو در ارقام دیرگل معمولا از شش در شش تا شش در ده متر متغیر است. میزان باردهی نهال گردو در همان سال اول کشت ده تا سی عدد گردو می باشد. همچنین میزان باردهی درخت گردو در ارقام دیرگل چیزی حدود نهصد کیلو گرم برای یک هکتار اراضی برآورد شده است. در ارقام نهال گردو دیرگل ده محصولات در نیمه ی دوم مهر ماه برداشت می شوند. و این امر می تواند، یکی از خصوصیات درخت گردو در این ارقام محسوب می شود. البته این امکان وجود دارد که عمل برداشت محصول ده روز زودتر و یا دیرتر از قرار معلوم اتفاق بیفتد. به عملکرد گردو یعنی زودرس یا نارس بودن آنها بستگی دارد.

خرید نهال گردو دیرگل ده و مشخصات آن

از جمله مشخصات درخت گردو به ویژه در ارقام نهال گردو دیرگل ده ریشه ی قوی آنها است، که تا عمق سه متر در زمین پیش می رود. به خاطر همین موضوع از این درخت ها برای جلوگیری از فرسایش خاک در باغ ها استفاده می شود. همچنین وجود تاج بزرگ و برگ های پهن درخت گردو موجب شده است، که در زیر این درخت سایه مناسب و گسترده ایجاد شود. به خاطر همین امر گاه کشاورزان با کاشت تک درخت گردو در گوشه ای از مزرعه ی خود سایه مناسب را جهت بهره بردن در فصل گرما و زمان برداشت محصول فراهم می کنند. اما منطقه مناسب برای کاشت نهال گردو دیرگل ده در ارقام مختلف بیشتر مناطق سردسیر، نیمه معتدل، معتدل و نیمه سردسیر می باشد. زیرا عملکرد درخت گردو در این مناطق افزایش می یابد. و درخت ها باردهی فراوان خواهند داشت. از خصوصیات گردو در ارقام نهال گردو دیرگل ده سالم بودن گردو ها و خوش رنگی آنهاست. به طور قطع میتوان گفت: با رسیدگی مناسب از این نهال ها هیچ کدام از محصولات آن سیاه، پوچ و یا بی کیفیت نخواهند شد.

نهال گردو دیرگل ده و خصوصیات آن

در نحوه ی کاشت و داشت گردو در نوع نهال گردو دیرگل ده بسیاری از عوامل همچون آبیاری، کوددهی، هرس کردن و.. باید رعایت گردد. هرس کردن درخت گردو در دو مرحله انجام می شود. یکی هرس فرم دهی و دیگری هرس باردهی می باشد، که هر کدام به ترتیب در اواخر تابستان و اواخر زمستان انجام می گیرد. یکی از مهمترین خصوصیات گردو در رقم نهال گردو دیرگل ده پایداری آنها در مقابل انواع آفت و بیماری می باشد. چنانچه کوددهی مناسب در فصل تابستان صورت گیرد. و از انواع کود مرغوب پوسیده ی دامی گاوی استفاده شود. عملکرد نهال گردو افزایش یافته و در نحوه ی میزان باردهی نهال گردو تاثیر مستقیم دارد. به عبارتی نحوه ی میزان باردهی درخت گردو علاوه بر کاشت صحیح، کوددهی، هرس،  پرورش و مراقبت صحیح از آن به جنس و نوع نهال بستگی دارد. که خوشبختانه نهال گردو دیرگل ده  تمام خصوصیات یک نهال با کیفیت را دارد. به عنوان نمونه چند تا از خصوصیات نهال گردو در ارقام نهال گردو دیرگل ده را که موجب با کیفیت بودن و برجستگی آن شده است، را ذکر می کنیم.

نهال گردو دیرگل ده و فروش محصول آن

در میان بیشتر مردم دنیا خرید گردو به خاطر خواص درمانی و خوراکی آن سالهای متمادی است که صورت گرفته و می گیرد. همچنین گردو همیشه جزو برنامه غذایی بسیاری از مردم دنیا بوده است. به دلیل بازار خوبی که این محصول دارد. افراد زیادی از راه خرید و فروش آن درآمد کسب می کنند. بنابراین صاحبان اراضی با خرید نهال گردو، کاشت و فروش محصول به عمل آمده از آنها در طی همان سال اول نه تنها چندین برابر هزینه ی اولیه ی خود را بر می گردانند. بلکه، بعدها با افزایش محصول و فروش گردو به صورت عمده سود های کلانی را بدست خواهند آورد. هرچند قیمت گردو با توجه به کیفیت آن بسیار متغیر می باشد، ولی باز هم خرید درخت گردو و رسیدگی به آن امری بسیار سودآور محسوب می شود. به خصوص اگر از ارقام با کیفیت و پایدار در مقابل سرمازدگی و آفت همچون: ارقام نهال گردو دیرگل ده، نهال گردو سردسیری، نهال گردو خوشه ای و… استفاده شود. چون باغداران با استفاده از این نهالها هرگز متضرر نخواهند شد. به خاطر همین امر معمولا میزان فروش درخت گردو و فروش نهال گردو در ارقام پایدار و با کیفیت بسیار زیاد بوده و به صورت حداکثر می باشد. البته قیمت نهال گردو در ارقام مختلف متفاوت است و به طور معمول قیمت درخت گردو از نهال بیشتر می باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 67
  • بازدید ماه : 197
  • بازدید سال : 1,825
  • بازدید کلی : 4,832